خانه ی سرود استان یزد
--- آموزش مربیگری سرود ---
ساز پایه
انتخاب شعر
سولفژ
دستگاه شناسی
ترکیب و تلفیق صدا
و...
| ||
خب . خدا رو شکر توفیق شد بیشتر در خدمتتون باشم.دومین قدم آهنگ هست.هم باید توضیحش بدیم برای دانش آموزان هم اینکه خودمونه درکش کنیم. آهنگ: من کاری به تعریف اصطلاحی یا موسیقیایی ندارم.منظورم از آهنگ اینه که یه شعر ساده رو چجوری بخونیمش که آهنگین باشه. به قول دور و بریا یه آهنگ بذاریم رو شعرمون. شاید هرکسی بتونه یه آهنگی رو به شعر بده تا از حالت سادگی در بیاد.اما هرکسی نمیتونه دقیق توی دستگاه های مناسب و اصولی آهنگ بذاره. ما باید بدونیم هر آهنگی رو که برای سرود انتخاب کنیم تو یه فضا یا دستگاه خاصی قرار داره.مثلا ممکنه آهنگمون حماسی باشه.یا نیاز باشه اونو نرم بخونیم.یا لازم باشه کوبنده اجراش کنیم.پس اولین قدم اینه که بفهمیم فضای آهنگمون چجور اجرایی رو لازم داره. اورتور(overtor): قسمت هایی از آهنگ اصلی که شعر با اونها اجرا نمیشه رو اصطلاحا اورتور میگیم.اورتور ها خیلی مهمن چون به ما میگن کی باید شروع به خوندن کنیم یا اینکه به گروه اجازه ی استراحت یا تنفس بدیم و مسلما توی این مدت استراحت میشه مابقی شعر رو توی ذهن آماده کرد تا اجرا بشه. پاساژ: پاساژ معمولا اول آهنگ،آخر آهنگ و یا انتهای اورتور قرار میگیره.پاساژ ینی همون صدای تبل و تنبکی که با ریتم فرق داره مثل یه سنج که بعد از اون دستگاه آهنگ عوض میشه یا شعر شروع میشه یا سرعت ریتم تغییر میکنه.خلاصه یه جور دست اندازه توی آهنگ که اجازه میده یه سری تغییرات به وجود بیاریم. مترونوم: مترونوم معمولا سه تا پنج ضربه ی واحده که توی ارکستر با صدای زدن چوبای تبل ریز به هم دیگه ایجاد میشه. قبل از شروع آهنگ ضربای مترونوم رو میذارن تا اگه قرار شد نوازندگی آهنگ ها به صورت زنده باشه همه ی افراد گروه بفهمن با چه سرعت ریتم و چه زمانی شروع به نواختن بکنن.گاهی که آهنگ بدون اورتور شروع میشه هم از مترونوم استفاده میکنیم.
آکورد: آکورد برای حرفه ای ها فوق العاده مهمه... چون اگه بخوان افکت هایی مثل فاصله 3 و 5 رو اعمال کنن باید حتما به آکورد توجه داشته باشن.حالا این آکورد چی هست؟ آکورد سه یا چهار نت هست که به صورت همزمان به صدا در میاد.در تمام آهنگ باید آکورد باشه و متناسب با آهنگ آکورد هم مدام در حال تغییره.آکورد به آهنگ جون دوباره میبخشه.اگه آهنگی بدون آکورد اجرا بشه تقریبا زیبایی خودش رو از دست داده. اهمیت آکورد برای ما مربی ها یکی فاصله ی سه و پنج هست.یکی سوپرانو یا صدای زیر که بخوایم یه نفر با صدای تیز تر از بقیه آهنگ رو بدون اینکه فالش بشه اجرا کنه و ...
گام (اوکتاو): ما هفت تا نت اصلی داریم به اسم های دو ، ره ، می ، فا ، سُِل ، لا ، سی که اینها روی سازای مختلف چند مرتبه تکرار میشن.از صدای بم شروع میشه تا صدای تیز. وقتی میگیم یک گام بریم بالا تر یعنی صدای ما به فاصله ی هفت نت باید تیز تر بشه.این رو تئوری سخته توضیح بدم ولی سعیمو میکنم. فاصله ی بین نت ها رو با اصطلاحی به اسم پرده مشخص میکنیم. مثلا ربع پرده ، نیم پرده و ... حالا اگه آهنگ ما از صدای گروهمون زیر تر باشه باید اون رو به فاصله ی چند پرده بیاریم پایین تر. اما اگه فقط یک نفر تو گروه ما صدای خیلی بم داشته باشه. با آهنگ کاری نمیکنیم.بلکه به اون شخص میگیم که تو یک گام پایین تر از گروه اجرا کن.یعنی همون شعر و همون آهنگ رو با صدای بم اجرا کنه. به این کاری که ما گام آهنگ رو تغییر بدیم میگن ترانسینگ یا ترانسپوز. تراک: گاهی وقتا آهنگا رو به صورت مولتی تراک به ما میدن.یعنی چند تا آهنگ متفاوت رو باید با نرم افزار های خاص خودش به صورت همزمان اجرا کنیم که هر آهنگ رو یه تراک نامگذاری میکنیم. حالا شاید بدونید مترونوم برای کجا خوبه؟ وقتی میخوایم این آهنگ ها رو تنظیم کنیم که همزمان با هم اجرا بشن از مترونوم که اول اونهاست برای هماهنگ کردنشون استفاده میکنیم.
فعلا چیزی به ذهنم نمیرسه که بگم بهتره به بحثای مربیگریش و افکت ها بپردازیم. خب حالا تصمیم گرفتیم یه آهنگ حماسی رو به صورت کوبنده اجرا کنیم.باید دقت کنیم که تک تک حروف شعر ادا بشه و درضمن برای هر بخش از شعر نت دقیقش رو بلد باشیم.منظورم از اینکه نت دقیقش رو بلد باشیم این نیست که اسم نت ها رو بدونیم.میخوام بگم که اگه آهنگ یه جور دیگه بزنه و ما یه جور دیگه اجرا کنیم کارمون خراب میشه.یعنی آهنگ با نحوه ی خوندن ما هماهنگ نیست.توی این موقع ها میگن اجرا فالش یا خارج بود. گاهی وقتا آهنگا نتای متغیر زیاد داره.باید ذره به ذره آهنگ رو چه اوج بگیره چه فرود داشته باشه روی شعری که دست خودمونه مشخص کنیم و ذره ذره با دانش آموزامون کار کنیم تا حتی یک حرف هم فالش(خارج) اجرا نشه. توی آهنگ لازمه یه افکت ها یا جلوه های ویژه ای اضافه کنیم.چند نمونه ش رو مثال میزنم: منقطع کردن شعر: گاهی با توجه به شرایط کلمه ها رو به صورت منقطع اجرا میکنیم و آخر شعر رو هم اجازه نمیدیم کسی صداش رو بکشه. گاهی فقط از آخر شعر کشش ها رو حذف میکنیم.و یه کارهای این مدلی.این خیلی راحته و خیلی هم اثر بخشه از نظر خود من.خوب تونستم تو اجرا ها با این روش جلب توجه کنم یا اینکه یه جایی از شعرم رو تاکید بذارم براش.
دو گروه(دو صدا): این زیاد نباید سخت باشه ولی تمرین لازم داره.بعضی از جاها و تو بعضی آهنگا بین دوتا مصرع فاصله ی کافی وجود داره. ما این فاصله را با دو گروهه کردن اجرا میکنیم. این افکت به این صورته که تعدادی از اعضای گروهمون رو به عنوان گروه یک و ما بقی رو گروه دو تقسیم میکنیم.وقتی که مصرع شعر گروه یک درحال تموم شدنه روی آخرین ضرب شعر یا روی کشش گروه یک گروه دو همون مصرع رو مجدد اجرا میکنه. بعضی ها بجای تکرار مصرع اول مصرع دوم رو به گروه دو میدن اما باید حواسمون باشه که شعر ما رو مخاطب به صورت کامل بتونه گوش کنه و بفهمه.در غیر این صورت ما شعر رو انگار حذف کردیم.
هارمونی: هارمونی ظاهرا خیلی راحته اما معمولا گروه ها نمیتونن خوب اجراش کنن.هارمونی یعنی روی اورتورovertor ها کل گروه با صدای (آ،_ُِِ،ها،اوممم و...) یا به صورت دو گروهه زیر صدای گروه یک با دهنشون به واسطه ی صداهای صامت آهنگ بزنن. سختی کار اینه که باید مراقب باشیم هارمونی ها زیاد نت متغیر نداشته باشه و اینکه کسی فالش اجرا نکنه.
زمزمه: گاهی وقتا یه جاهایی از شعر رو میگیم به صورت زمزمه خونده بشه.اما این به اون معنی نیست که گروه شعر رو زمزمه کنن.چون گفتیم شعر باید کاملا واضح باشه.برای اینکار به افراد گروه میگیم که هرکدوم باصدای بلند ادای جمعیت زیادی رو در بیارن.مثلا همون شعر رو جوری بخونن که انگار استادیوم آزادی همه دارن با هم میخوننش.اینکار بدون افت صدا حالت زمزمه به شعر ما میده.
فاصله3/5: فاصله یه کار فنیه که باید یا گوش موسیقی قوی ای داشته باشید یا اینکه به یه ساز و آکورد ها آشنا باشید. وقتی که شعر رو گروه میخونه چند نفر رو برای اجرای فاصله ی سوم یا پنجم انتخاب میکنیم.باید حواسمون باشه که آکورد از سه یا چهار نت استفاده شده.ما باید جوری فاصله رو انتخاب کنیم که از آکوردمون جدا نشه.یعنی توی همون سه یا چهار نت آکورد فرود بیاد اما از بقیه ی گروه به فاصله ی تقریبی سه یا پنج پرده بالاتر بخونن.
افکت های متفاوت و زیادی استفاده میشه که خیلی هاش ابتکار مربی هاست و شاید خیلی از اساتید هم باهاشون آشنا نباشن.شما مختارید که هر جوری که میتونید به شعرتون زیبایی ببخشید. امیدوارم که چیزی از این حرفام دستگیرتون شده باشه.سال نو پیشاپیش مبارک [ دوشنبه 92/12/26 ] [ 8:40 عصر ] [ خانه ی سرود ]
|
||
[ طراح قالب : پیچک | Weblog Themes By : Pichak.net ] |