سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خانه ی سرود استان یزد
--- آموزش مربیگری سرود --- ساز پایه انتخاب شعر سولفژ دستگاه شناسی ترکیب و تلفیق صدا و... 
قالب وبلاگ

نکته:

این آموزش برای کسی هست که تازه میخواد اینکار رو شروع کنه.فکر میکنم برای همکارهای با تجربه ی من زیاد نکته ی خاصی نداشته باشه ولی خوندنش ضرری نداره.اگه نکته ی خاصی به ذهنتون رسید که فراموش کردم یا چیزی رو به اشتباه توضیح دادم حتما توی نظرات بهم یاد آوری کنید.البته من به مباحث موسیقی زیاد کار ندارم.فقط توی زمینه ی سرود دانش آموزی بحث میکنم

مقدمه:

خب.برای شروع باید به چند نکته توجه کنیم.اول اینکه تا چه اندازه با موسیقی و صداها و دستگاه ها آشنایی داریم.برای اینکه بتونیم گروه خوبی داشته باشیم لازمه که یه سری اصطلاحات رو بدونیم.به نظرم خوبه که از ریتم شروع کنیم

ریتم: 

اگه تعریف اصطلاحیش رو بخوایم میشه گفت فاصله زمان های یک اندازه و معینی که کنار هم قرار میگیرن و سرعت موسیقی رو تنظیم میکنن.اما اگه بخوام مثال بزنم ساده ترین مثال سینه زنی های محرم هست.وقتی که مداح با یه سرعت ثابت شروع به خوندن شعر میکنه ما سینه میزنیم.مثلا هر نیم ثانیه یک ضرب سینه میخوره.پس ریتم ما به اندازه نیم ثانیه ست.

اما بعضیا میگن سینه زنی که یک ضرب و دو ضرب و سه ضرب داره چیه؟

این هم درسته که به ریتم برمیگرده اما ربطی به سرعت آهنگ نداره.احتمالا اصطلاحاتی مثل شیش و هشت یا همون 8/6 یا 4/4 یا 4/2 رو شنیدین. اینها مشخص میکنه که شکل و سیاق ریتم به چه صورته.این بحث بیشتر به آهنگ سازی مربوط میشه و برای اینکه زیاد گیج نشید ترجیح میدم یه پست جدا درباره ی نت شناسی و ریتم و امثالهم بذارم. اما فقط بدونید که هر آهنگی با ریتم خاصی تنظیم میشه.

 دو تا مبحث توی سرود بسیار مهمه.یکیش همین ریتمه و تقریبا سی درصد امتیازات داوری رو به خودش اختصاص داده.اگه که حتی یک نفر از اعضای گروه شعر رو تند تر یا کند تر از آهنگ و ضرب آهنگ بخونه اصطلاحا میگیم ریتم رو انداخته. کافیه یک نفر از اعضای گروه شما توانایی کنترل ریتم رو نداشته باشه تا کار همه ی گروه رو خراب کنه.مطمین باشید اگه ریتم رو رعایت نکنید گروه خوبی نخواهید داشت.

برای یاد دادن ریتم به اعضا بعد از اینکه چند مرتبه آهنگ رو گوش دادید و خوب با آهنگ آشنا شدید میتونید با حرکت دست ریتم رو به گروه نشون بدید. اوایلی که میخواید بچه ها بهتر ریتم رو بفهمن میتونید با دست زدن همراه موسیقی ریتم و ضرب اصلی ریتم رو بهشون یاد بدید.

اما ضرب اصلی چیه؟ 

توی ریتم یه صدای باس(بم) خیلی بلند و یه صدای تریبل(ریز) بلند داریم. شعر ها یا باصدای باس شروع میشن و یا تریبل.ضرب اصلی همون صدای ریتمه که باهاش اول شعر شروع میشه.البته این عمومیت نداره ولی فعلا همین اندازه کفایت میکنه.

خب امیدوارم که این مبحث رو به خوبی یاد گرفته باشید.

اگه حوصله ی خوندن این مطالب رو ندارید میتونید بعد از اینکه مطالب رو تموم کردم خلاصه ی این ها رو بخونید.


[ سه شنبه 92/12/20 ] [ 7:49 عصر ] [ خانه ی سرود ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

با سلام.این وبلاگ صرفا جنبه ی اطلاع رسانی و آموزش در زمینه ی سرود های دانش آموزی و گروه های کرال را داشته و از علاقه مندان یزدی در این زمینه دعوت به عمل می آید تا ما را در این مهم یاری نمایند.
آرشیو مطالب
امکانات وب